Ide o zložitý mechanizmus, kde jednotlivé časti majú na seba veľký vplyv. Pri dlhodobej jazde s pokazenou súčiastkou hrozí riziko, že závada sa prenesie aj na iné súčiastky. Prevodovka je po motore druhý najzložitejší a druhý najdrahší komponent vozidla. Preto je potrebné nečakať s návštevou autoservisu do poslednej chvíle. Lepšie je nechať si automatickú prevodovku preventívne skontrolovať a zistiť, že je v poriadku, než prísť na odťahovom vozidle s úplne zničenou prevodovkou.
Z hľadiska ich zostrojenia ide o veľmi citlivé zariadenie, v ktorom hydraulika, elektronika a mechanika vytvárajú jeden celok. Dokopy tak tvoria zložitý systém, kde je pre správnu činnosť každý komponent dôležitý. Zároveň ide často o značne drahé súčiastky. Podstatnou časťou je pri oprave použiť kvalitné náhradné diely.
Známky poškodenia automatickej prevodovky
- nedokonalé radenie (šklbanie, trhanie, dlhé preraďovanie, buchnutie pri preraďovaní)
- nezaradí žiadny prevodový stupeň
- za studena ide, za tepla neradí plynule
- nejde spiatočka, ale dopredu auto ide, alebo naopak
- preklz prevodovky (otáčky motora idú hore, ale auto riadne nezrýchľuje)
- oneskorene radí so zvýšením otáčok
- pri radení stúpnu otáčky
- kolíšu otáčky
- po určitom čase jazdy naskočí núdzový režim
- ide iba núdzový režim
Oprava automatickej prevodovky je veľmi náročný proces pozostávajúci z konkrétnych fáz, ktoré sú navzájom podmienené. Štandardná dĺžka opravy je 2-3 týždne. Medzi najčastejšiu chybu majiteľa vozidla patrí zanedbanie výmeny oleja v automatickej predovke. Olej rokmi a používaním stráca požadované vlastnosti, čo má dopad na celé fungovanie prevodovky. Aby ste zachovali vašu automatickú prevodovku v čo najlepšej kondícii, je potrebné prevodový olej meniť každých 60 000km.
Prečo si nechať prevodovku skontrolovať v servise
Ak zle zmeriate olej (nesprávne zahriatie motora pri meraní), môže v budúcnosti dôjsť k chybe a porušeniu funkcie prevodovky.
Pri dopĺňaní oleja je potrebná aj skúška – zahriať vozidlo počas skúšobnej jazdy a skontrolovať kvalitu oleja či možné úniky. Ak sa v týchto činnostiach nevyznáte, môžete prevodovku zbytočne pokaziť. U automatickej prevodovky sú opravy drahšie hlavne preto, že každý jeden komponent je veľmi dôležitý, citlivý a drahý sám o sebe.
Pri výmene oleja treba vedieť posúdiť kvalitu a takisto použiť predpísaný olej. Pri použití menej kvalitného oleja môžete prevodovku čiastočne alebo úplne znefunkčniť, či dokonca závažne poškodiť.
Výhody automatickej prevodovky
- Jednoduchšie ovládanie – v porovnaní s manuálnou prevodovkou je s nimi ovládanie oveľa jednoduchšie a vodiči sa ju naučia ovládať rýchlejšie
- Menej zamestnané ruky – väčšina vodičov sa učí, že najviac bezpečným spôsobom šoférovania je udržať obe ruky pevne na volante po celú dobu, čo je možné pri vedení vozidla s automatickou prevodovkou, no nie s tou manuálnou
- Lepšia pri jazde do kopcov – nakoľko pri strmom stúpaní je náročné používať manuálnu prevodovku. Automatické prevodovky tento problém riešia za vás, takže môžete jazdiť efektívne bez ohľadu na strmosť kopcov.
- Ľahšie ovládanie v hustej premávke – automatické prevodovky umožňujú vodičom sa pohybovať v hustej premávke, aby nemuseli robiť viac, ako šliapať na pedál
- Väčšia kontrola – automatické prevodovky sú navrhnuté tak, aby vyberali ideálny stupeň prevodovky pre každú situáciu
V podstate sú automatické prevodovky pre vodičov jednoduchšie a pohodlnejšie, zatiaľ čo vozidlá s manuálnym prevodom sú lacnejšie a môžete ich viac ovládať. Aj keď je jazda s automatickou prevodovkou podstatne komfortnejšia, aj tu treba dbať na správne návyky, aby ste prevodovku v aute nezničili.