Môžeme povedať, že pneumatika je jediným kontaktným bodom medzi automobilom a vozovkou. Z tohto dôvodu patrí z pohľadu bezpečnosti medzi najdôležitejšie časti automobilu. V súčasnej dobe aj vďaka pneumatikám, môžu dnešné automobily dosahovať rýchlosť viac ako 240km/h. Musia spoľahlivo zvládnuť aj tie najostrejšie zákruty a v prípade potreby v čo najkratšom čase zastaviť auto.
Je potrebné si uvedomiť, že plocha dotyku medzi pneumatikou a vozovkou nie je väčšia ako plocha pohľadnice. Preto je veľmi dôležité sústrediť sa na výber tej správnej kvalitnej pneumatiky pre Váš automobil. Nemenej dôležitá je taktiež pravidelná starostlivosť. Pri hľadaní tej správnej pneumatiky si treba všímať najdôležitejšie parametre ako sú šírka, profil a ráfik. Šírka pneumatiky je uvádzaná v milimetroch, profil určuje výšku plášťa a ráfik nám určí vnútorný priemer pneumatiky. Pri nesprávnej voľbe ráfika sa nám stane, že sa nám pneumatiku nepodarí nasadiť na koleso.
Aby pneumatika spĺňala potrebné jazdné vlastnosti je dôležitá minimálna hĺbka drážky. Preto Je nutné sledovať indikátory opotrebenia, ktoré nám ukazujú pokiaľ môžeme pneumatiku ojazdiť aby boli zachované jej vlastnosti. So znižovaním hĺbky pneumatiky sa znižuje aj jej priľnavosť.
Rozdielnosť dezénov závisí od ročného obdobia. Konštrukcia dezénu by mala čo najlepšie vyhovovať typu vozidla, druhu prevádzky a ročnému obdobiu. Ak budeme používať dve sady pneumatík, letnú a zimnú predĺžime ich životnosť a jazda autom bude pohodlná a bezpečná.
Jedným z najdôležitejších faktorov je hustenie pneumatík. Ak je pneumatika podhustená, bezpečnosť jazdy sa vo veľkej miere sa znižuje, brzdná dráha sa predlžuje. Klesá tým aj bočná tuhosť pneumatiky, v dôsledku čoho môžu byť prejazdy zákrutami nebezpečné. Pod hustenie taktiež ovplyvňuje aj spotrebu pohonných látok. Pokiaľ si chceme jazdu naozaj užívať a jazdiť bezpečne, je potrebné dodržiavať hustiaci tlak pneumatiky, ktorý je uvedený v osvedčení o evidencii alebo tiež na dvierkach od nádrže. Tlak v pneumatikách by sme mali kontrolovať minimálne jedenkrát mesačne.
Opotrebované pneumatiky je každý motorista povinný odovzdať len tomu, kto je oprávnený nakladať s odpadmi. Pri kúpe nových pneumatík je možné staré odovzdať v predajni.
Pri výbere pneumatík je dôležité ročné obdobie, teplota vzduchu a tiež vozovky. Pneumatiky používané v zimnom období by sme mali obuť ak teplota dlhodobo klesá pod hranicu 7°C. Dôvodom je, že letné pneumatiky nie sú vhodné na takéto nízke teploty, ich pružnosť sa stráca a tiež sa znižuje ich priľnavosť k vozovke. Zimné pneumatiky sú vyrobené z materiálu, ktorý aj pri nízkej teplote a veľkých mrazoch zabezpečí, že pneumatika bezpečne sedí na vozovke a zabráni šmyku. Tiež majú hlbšiu vzorku, čo uľahčuje jazdu na snehu. Jazdenie na zimných pneumatikách zvyšuje našu bezpečnosť, ale taktiež máme túto povinnosť danú zo zákona.
Používanie zimných pneumatík na Slovensku je zo zákona povinné od 15. novembra do 31. marca.
V Českej republike je povinnosť používať zimné pneumatiky od 1. novembra do 31. marca na cestách, ktoré sú označené dopravnou značkou „zimná výbava“. Táto povinnosť platí pre všetky vozidlá bez ohľadu na hmotnosť.
V Poľsku nie je povinnosť používať zimné pneumatiky. S ohľadom na tuhé zimy, ktoré bývajú vo väčšine krajín východnej Európy sa odporúča vodičov používať zimné pneu. V Maďarsku taktiež nie je povinnosť používať zimné pneumatiky. Vodiči musia mať v aute snehové reťaze. Turistom, ktorí túto krajinu v zime navštívia a nebudú mať v automobile snehové reťaze nemusí byť vstup povolený.
V Rakúsku majú vodiči zo zákona povinnosť používať zimné pneumatiky od 1. novembra do 15. apríla. Pokiaľ vodič túto povinnosť nesplní , môže byť pokutovaný až do výšky 5000 eur. Pokiaľ majú zimné pneumatiky v Rakúsku hĺbku nižšiu ako 4 mm, sú považované za letné.
Zimné pneumatiky nie sú žiadnym luxusom. Ide o bezpečnú jazdu všetkých cestujúcich vo vozidle.
Pri ich kúpe nie je dôležité aké máte auto, ale to či jazdíte v zime. Vyberajte si značku pneumatík, ktorá bude úmerná cene Vášho automobilu.